Ефективна комунікація: учасники Національної платформи ключових спільнот отримали поради досвідчених фахівців

Анастасія Безверха, медіа-дослідниця та експертка з комунікацій, та Марина Говорухіна, PR-консультантка та засновниця закритого клубу парників «Піранья», провели тренінг для учасників Національної платформи ключових спільнот та надали низку корисних порад щодо ефективної комунікації. Захід відбувся у рамках проекту «Покращення системи комунікації серед ключових спільнот в Україні» за підтримки МФ «Відродження».

 Як писати тексти, турбуючись про читача, та використовувати власні історії – поради від експерток у матеріалі AFEW-Україна.

Меседж: короткий і простий

Меседж (ключове повідомлення) – коротке твердження, основане на аналізі проблеми та розроблене для конкретної аудиторії. Хороший меседж простий та влучний, його легко запам’ятати, він часто повторюється.

Чим простіший меседж, тим більшу аудиторію він може охопити, і, навпаки, чим детальніші та складніші ваші аргументи, тим на меншу аудиторію він розрахований.

Тексти: як писати так, щоб вас розуміли і дочитували

Марина Говорухіна ділиться, що при написані текстів є три основних принципи:

  • Стислість – без зайвих слів, але не на шкоду змісту
  • Ясність – думка повинна бути зрозуміла відразу, без вгадувань
  • Переконливість – потрібно писати так, щоб вам вірили

Головне у сильному тексті – турбота про читача. Ви можете писати з точки зору себе, а можете – з точки зору читача. Якщо ви турбуєтеся для читача, то ці рекомендації для вас:

  • Якщо текст можна зробити простішим, зробіть це!
  • Не використовуйте слова-паразити – штампи та зарозумілі слова
  • Читайте вголос свої тексти
  • Не використовуйте парцеляцію, розбивку одного речення на декілька без видимого сенсу
  • Пишіть про реальне – досвід, цікаві подробиці, тонкощі, проблеми, покрокові керівництва. Теоретичні схеми, оцінки, висновки і будь-які поверхові судження не для сильного тексту.
  • Використовуйте абзаци та розділові знаки – вони допоможуть керувати ритмом та увагою. Почніть абзац з головної думки, а закінчить висновком.
  • Абстракція не є турботою про читача – пишіть чіткіше.

Засновниця «Піраньї» також напевно знає, які книги допоможуть писати краще:

  • Максим Ильяхов «Пиши, сокращай»
  • Нора Галь «Слово живе і мертве»
  • William Strunk Jr. “The Elements of Style” (Вільям Странк «Елементи стилю»)
  • Корней Чуковский «Живой как жизнь»

Від себе порекомендуємо також посібник для PR-менеджерів, керівників та активістів громадських організацій Марини Говорухіної «Комунікації в громадських організаціях» («Заборонена книга»).

Пані Марина говорить: «Емоції правлять світом. Не згодні? Обурюєтесь таким підозрілим твердженням? Значить щойно вони захопили і вашу голову. На тренінгу з комунікацій ми вчили, як викликати в людей потрібні емоції та як керувати своїми. Бажаєте повчитися? Ось вам корисна вправа. Прочитайте віршик «У лісі, лісі темному» так, аби викликати в людей обурення. А потім сміх. А потім сум. А потім дізнайтеся, коли буде проходити наступний тренінг

Storytelling: розкажи свою історію

Анастасія Безверха, яка в Україні проводить навчання сторітелінгу за методом групи Narativ, стверджує: «Емоційний зв’язок, який ми створюємо за допомогою особистої історії, допомагає зрозуміти суть багатьох проблем та сформулювати ефективні рішення. Лідери ключових спільнот можуть навчитись більш ефективно формулювати свої думки, стати більш зрозумілими для слухачів та захищати свої права більш ефективно.»

Пані Анастасія впевнена, що когнітивні процеси у нашому мозку налаштовані, щоб сприймати історії, що у кожної людини є історія, що кожна людина може навчитись розказувати історії краще, що у кожної людини є безліч історій і що розказуючи історії, ми розвиваємо власну креативність. Це можуть бути історії лідерства, вразливості, змін та інші.

Для чого використовувати історії? Варіантів безліч: захист прав, персоніфікація проблеми, боротьба зі стереотипами, пояснення суспільних процесів на прикладах тощо.

Для розказування історій найкраще використовувати Принцип 4D – включати Діалоги, Дії, Деталі та Дати. І уникати НЕ фактів – почуттів, суджень, пояснень, оцінок, внутрішніх думок.

Для підготовки статті використано матеріали тренінгу. (с) Анастасія Безверха, (с) Марина Говорухіна